Singurătate și solitudine

Emoțiile definesc natura noastră umană. Uneori, ele ne scot din zona de confort suficient cât să ne dorim să facem schimbări în noi înșine, să creștem, alteori ne ajută sau ne controlează viețile  într-un asemenea hal încât devenim sclavii depresiei, victimizării și neputinței.  

Spre deosebire de solitudine, care este nevoia pozitivă de a sta singur(ă), pentru a ne face o curățenie sănătoasă în gânduri și sentimente, singurătatea este percepută ca fiind negativă de chimia creierului. Pe care din cele două o accepți este o chestiune de înțelegere și alegere personală.

Liviu are 45 de ani, are o situație materială bună și a fost pe cont propriu aproape toată viața, nefiind căsătorit vreodată. Câteva relații care nu s-au concretizat și un mod de gândire mai degrabă negativ l-au făcut să se izoleze în sine și între pereții casei din care iese numai pentru treburi profesionale. Singurătatea l-a acompaniat dintotdeauna, a devenit cu timpul obișnuință și temniță, pentru că anxietatea (frica fără obiect) s-a cuibărit adânc fără ca el să devină conștient, ci simțind numai izolarea, atacuri de panică și o afundare în alcool și activități rutinante. Când nu și-a mai putut suporta starea, a căutat ajutor, iar după câteva ședințe de consiliere, a învățat să recunoască și să controleze senzațiile negative cu ajutorul respirației și a câtorva tehnici ușoare.

libris.ro

Te invit să vezi un scurt documentar despre singurătate și rolul ei în dezvoltarea noastră. Fiecare om are momente în care se simte singur, însă foarte puțini realizează ce schimbă în noi acest sentiment și modul în care el ne ghidează inconștient acțiunile. De aceea, e bine să te întrebi deseori ce emoție simți, care este cauza care a declanșat-o, pentru că odată recunoscută, nu mai are putere asupra ta si nici valul deciziilor emoționale nu se mai concretizeaza. Începând de la strămoșii noștri și până în zilele moderne, efectele sociale și mentale ale singurătății au luat forme noi, dată fiind apropierea urbană și noile forme de socializare. Astăzi putem avea suficient control asupra noastră încât să ne înțelegem și să ne acceptăm așa cum suntem, fără autocritică, ci cu blândețe și iubire de sine sănătoasă.

De ce simțim ce simțim și, mai ales, ce putem face în legătură cu asta, poți urmări aici: