Iubește și fii iubit(ă) de Domnica Petrovai

În rândurile scrise de Domnica Petrovai, psiholog de profesie, am descoperit multe idei pe care am urmărit să le aplic și care m-au ajutat. Cartea nu se dorește a fi un rețetar, ci mai degrabă un imbold spre autocunoaștere și dezvoltarea conștiinței de sine.

Am citit Iubește și fii iubit(ă) ca pe un foileton pentru că a semănat perfect cu ședințele de terapie, doar că au fost auto-aplicate: mă lovea câte un ahaaa! ori aveam nevoie de timp pentru a rumega prin propriile experiențe. Mi-a fost întrucâtva dificil să fac un rezumat din părerile autoarei, pentru că din carte am aflat extrem de multe lucruri utile, dar iată selecțiile mele suubiective:

    • Oamenii de succes sunt mai rezistenți la șocuri și știu la nivel profund ce își doresc, fiind foarte motivați.
    • Partenerul pe care ni-l alegem are patternuri similare ori complementare cu ale noastre.
    • Ceea ce separă oamenii aflați într-o relație sunt mecanismele de apărare pe care le folosesc: argumentarea, critica, manipularea, disprețul, indiferența, detașarea, ironiile.
    • Folosindu-ți capacitatea de autocontrol, este esențial să-ți înțelegi propriile limite, apoi să setezi granițe în cuplu.  Asta deoarece granițele ne definesc în raport cu ceilalți, iar relațiile bune se construiesc pe libertatea de a refuza și de a-l înfrunta pe celălalt, atunci când e necesar. Granițele personale neclare duc spre frustrare și furie.
    • Referitor la furie, Domnica Petrovai ne dă câteva insighturi:
      • Furia naște mecanisme precum control, critică, reproșuri. Controlul asupra celorlalți apare pentru că nu-l mai avem pe al nostru.
      • Înțelege sursa furiei și, mai ales, a felului în care reacționezi la furie; ea e semnalul că te simți amenințat(ă). Analizează nevoile tale și vezi dacă le-ai comunicat eficient.
      • Reacționează cu compasiune pentru tine și cel de lângă tine, reacționează invers decât ai face-o de obicei.

dealzz.eu

    • Tolerarea disconfortului la celălalt (de exemplu, partenerul de cuplu este nervos dintr-un anumit motiv, nelegat de tine) este importantă pentru a duce relația într-un punct sănătos.
    • Respingi și critici la partener ceea ce te deranjează la propria persoană. Ehe, știu că e deranjantă propoziția, dar uitați-vă cu atenție în interior.
    • Esențial pentru armonia de cuplu este echilibrul dintre separare și intimitate.
    • Învață să nu sari în ajutorul celuilalt dacă nu ți se cere asta pentru a nu aluneca în triunghiul Salvator-Victimă-Persecutor.
    • Mecanismele dezadaptative din relația de cuplu includ îndreptățirea (sentimentul că ți se cuvine), deprivarea emoțională (lipsa de grijă, sprijin, afecțiune sau atenție din partea partenerului), posesivitatea și gelozia (care provin din propria nesiguranță).
    • Îndreptățirea e una din cele mai dese probleme în cuplu, apare din egoism și are drept consecință abandonul. Cel care se simte îndreptățit te abandonează când nevoile nu-i sunt satisfăcute sau ele vin în contradicție cu ale tale. Persoana îndreptățită e un dictator cu excelente abilități de manipulare emoțională, poate avea un comportament imprevizibil, creând o permanentă tensiune.
    • În spatele criticilor, dorinței de a avea dreptate, reproșurilor unui om se află o dorință imensă de apreciere și validare, dublate de o puternică lipsă de iubirii autentice a propriei persoane.
    • În situațiile de stres și oboseală, creierul folosește traseele neuronale cunoscute, comportamentul devenind unul automat.
    • Fă zilnic exercițiul recunoștinței, în cuplu și individual: fii recunoscător(oare) pentru ceea ce ai în viața ta.
    • Marea nevoie a unui cuplu este să se reconecteze.

carturesti.ro%20

  • Soluții pentru o comunicare armonioasă în cuplu ar însemna:
    • Să-ți întrebi partenerul ce simte fără să devii reactiv.
    • Întreabă-ți partenerul ce are nevoie. Spune-i ce nevoi ai tu.
    • Conectarea emoțională (empatia) este uneori mai importantă decât logica.
    • Privește-ți partenerul în ochi atunci când comunicați.
    • Cei 3 A pentru rezolvarea problemelor sunt: Apreciere, Afecțiune, Atenție. Oferă-le și apoi cere-le.

Deși ar mai fi extrem de multe de spus, închei prin cuvintele autoarei care ne transmite un îndemn după care să ne ghidăm pentru o relație sănătoasă: ”Întotdeauna iubirea înseamnă reciprocitate.” Cartea poate fi comandată aici: Iubește și fii iubit(ă).